Logistika náhradních dílů v automobilovém průmyslu

Created by Monika Sojka | |   Logistika
Logistika náhradních dílů v automobilovém průmyslu - Bekuplast blog

Cílem logistiky v automobilovém a automobilovém průmyslu (kde první se vztahuje na výrobce vozidel a druhý na společnosti zabývající se návrhem, výrobou, dodávkami a prodejem dílů vozidel) je optimalizovat náklady, služby a zásoby a zároveň maximalizovat dostupnost a spolehlivost. Jedná se o obtížný úkol, protože z hlediska rozsahu logistických výzev patří tento průmysl k absolutní špičce výrobních odvětví, a proto je někdy označován za nejdůležitější logistické odvětví.

Neváhejte s otázkami!

Jsme zde, abychom na ně odpověděli a pomohli vám lépe poznat naši nabídku. Váš zájem o naši firmu bekuplast je pro nás prioritou. Klikněte na tlačítko vedle – těšíme se na vaši zpětnou vazbu!

Vzhledem ke gigantické konkurenci na trhu s automobily - hovoříme o desítkách světových značek (byť řízených tuctem mezinárodních skupin v globalizovaném prostředí), z nichž každá nabízí nejméně tucet modelů automobilů v různých verzích karoserie a výbavy - musí dodavatelské logistické společnosti hladce zvládnout objednávky tisíců komponentů, a to jak rychle se měnících, tak i zřídka používaných. Ke složitosti přispívá skutečnost, že díly dodávají dodavatelé z různých odvětví: strojírenského, chemického nebo elektrotechnického, a že většina z nich jsou společnosti, které spolupracují s výrobci, nejsou OEM (Original Equipment Manufacturer), a proto působí mimo jejich logistické systémy. Zajistit, aby tento složitý organismus fungoval jako jeden celek v procesu založeném na přísně plánovaném harmonogramu, je pro logistické operátory výzvou. Usnadňuje jim to používání specializované skladové techniky, jejíž nezbytnou součástí jsou kontejnery pro skladování a přepravu obrovského množství různých dílů.

Organizace je klíčová

Efektivní skladová logistika je nezbytná jak pro dodávky dílů a modulů od externích dodavatelů do továren zapojených do výroby vozidel, tak pro dodávky náhradních dílů do prodejen a dealerů, kteří řídí poprodejní servis zákazníkům.

V prvním případě výroba často probíhá podle strategie Build-to-Order, tj. výroba na zakázku, což vyžaduje obzvláště úzkou spolupráci mezi výrobci automobilů, kteří vyrábějí přibližně 20 % komponentů vozidla, především konstrukčních, ve vlastních závodech, a mnoha externími dodavateli zbývajících dílů. Aby byla zajištěna flexibilita dodávek, je stále běžnější, že výrobci OEM a hlavní dodavatelé jsou umístěni blízko sebe, v dodavatelských parcích nebo jiných obdobných zařízeních, jako jsou logistická centra, která se nacházejí v blízkosti montážních závodů. To má řadu výhod: zvyšuje to míru transparentnosti a zefektivňuje procesy zadávání zakázek, zkracuje dodací lhůty a reakční doby na objednávky, zvyšuje míru integrace spolupracujících subjektů a zaručuje lepší tok informací mezi nimi a také snižuje riziko přerušení dodávek, což má vzhledem k výši nákladů spojených se zastavením linky zásadní význam. Důležité je také to, že umožňuje zjednodušit logistické procesy a umožňuje využívat společnou skladovou základnu.

Druhý případ je ještě složitější, protože se netýká dodávek hotových vozů zákazníkům, ale jednotlivých náhradních dílů. Proto je v zájmu zefektivnění procesů logistika rozdělena do několika úrovní: od centrální přes regionální až po úroveň dealerů. To umožňuje přizpůsobit rychlost reakce potřebám zákazníků a optimalizovat skladové operace. V tomto systému jsou pomalu se pohybující (pomalé) díly skladovány centrálně - často v nízkonákladových externích skladech, které je v případě potřeby dodávají do centrálního skladu - zatímco díly generující stálou, pravidelnou poptávku jsou skladovány lokálně, v blízkosti místa potřeby. Zásoby společnosti jsou rovněž řízeny centrálně s pomocí IT; získání transparentního přehledu o zásobách v celém logistickém řetězci dílů vyžaduje, aby všechny zdroje, od centrálního a regionálního skladu až po sklad prodejce, byly propojeny a vizualizovány pomocí IT. To je o to důležitější, že některé elektronické součástky mají specifické datum spotřeby, které je třeba zohlednit ve skladovacích a logistických procesech.

Technologie skladování v logistice náhradních dílů

Neméně složitá než logistika dodávek automobilových dílů je logistika jejich skladování. Každé vozidlo se skládá z velkého množství dílů různých velikostí: od velkých součástí motoru a karoserie přes pneumatiky a skla až po malé šroubky nebo elektronické součástky. Každé z těchto zboží vyžaduje vhodnou skladovací techniku, takže sklad automobilových dílů musí mít přehledné a funkční uspořádání a musí umožňovat efektivní přístup i k těm nejmenším součástkám. Toho lze dosáhnout kombinací různých řešení v rámci jednoho skladu: jak automatizovaných skladů malých dílů (AKL) pro rychle se pohybující položky, tak vícepodlažních systémů (MGA) pro pomalu se pohybující položky a paletových skladů. Vzhledem k povaze tohoto typu podnikání (manipulace s malými - drobnými díly - i velkými náhradními díly) využívají sklady pro automobilový průmysl velmi často více procesů. Při manipulaci s rychle se pohybujícími díly se osvědčí automatizované skladovací systémy, zatímco u dílů s omezenou poptávkou v mnoha případech postačí ruční manipulace. Kromě toho musí sklady pracující pro automobilový průmysl zaručit bezpečné podmínky skladování sudů pro skladování oleje, brzdové kapaliny a dalších nebezpečných látek.

Adekvátní skladování a uskladnění zboží v paletových regálech vyžaduje použití vhodných skladovacích nádob. Objemné zboží vyžaduje použití tzv. rolovacích kontejnerů, tj. vozíků na kolečkách, které jsou z každé strany uzavřeny mříží. Pro menší položky je však třeba zvolit specifický typ kontejneru. Ideální jsou zde opakovaně použitelné plastové nebo kovové kontejnery.

V logistice náhradních dílů se často hodí také opakovaně použitelné plastové kontejnery, které umožňují zmenšení objemu (otočné, stohovatelné nebo skládací kontejnery). Používají se pro přepravu z centrálního skladu do místních distribučních center nebo přímo k prodejcům automobilů a poté zpět do centrálního skladu.

 

Autor příspěvku: Mgr:

Monika Sojka - marketingový specialista

Back